010 737 1339

info@heisa.nl

Relatiegeschenken: zin of onzin?

Het lijkt misschien niet altijd zo, maar relatiegeschenken zijn veel meer dan die zoveelste bedrukte pen of muismat. Je kunt er ontzettend creatief mee zijn en er hangen meer voordelen aan dan je misschien zou denken. Niet zo raar dat 83 procent van alle bedrijven relatiegeschenken geeft aan hun relaties, klanten en personeel. Het is het perfecte middel om bestaande klanten te behouden, nieuwe klanten te winnen en je naamsbekendheid te vergroten. Het zijn vaak producten die lang in het bezit van de ontvanger blijven en steeds opnieuw gezien worden. Het houdt echter niet op bij producten, relatiegeschenken kunnen ook etentjes zijn, kaartjes voor een voetbalwedstrijd, een slagroomtaart, chocolade of een donatie voor een goed doel.

 

Welke voordelen plakken eraan?

  • Anders dan bij een schreeuwende radio- of tv-commercial, stoort een relatiegeschenk niet. Dat logootje is nog wel te behappen.
  • Een relatiegeschenk is kosteneffectief, vooral in vergelijking met andere dure reclamecampagnes of advertenties.
  • Ze hebben (meestal) een lange levensduur. Het grootste deel van de ontvangers van een relatiegeschenk heeft het cadeau voor langere tijd in bezit.
  • Je geeft een cadeau met emotie. Het geven van een cadeau wordt altijd beter opgevangen dan een reclame-uiting waar je eigenlijk niet op zit te wachten.
  • Je kan al je creativiteit erin kwijt.
  • Bereikt daadwerkelijk de doelgroep.
  • Het is een perfect middel om bestaande klanten te behouden.

 

Waar moet je opletten?

  • Doelgroep: geef je iets weg, dan moet dat natuurlijk wel bij je doelgroep passen. Leef je dus in en bedenk wat zij leuk zouden vinden om te krijgen. Een pen is altijd voor iedereen handig, maar geef je een specifieker geschenk, dan moet dit uiteraard wel leuk en handig gevonden worden door de ontvanger.
  • Dat brengt ons op functionaliteit. Geef je een cadeau dat geen functie heeft, dan zal hij snel in de prullenbak belanden. Producten die ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden hebben een stuk langere levensduur, en nuttige geschenken zoals een pen komen gemiddeld in zeven(!) handen terecht.
  • Duurzaamheid: de duurzaamheidstrend zet voort en steeds meer mensen worden milieubewuster. Past het bij je organisatie, kies dan voor een duurzaam relatiegeschenk. Goed voor de aarde én je imago.
  • Emotie: een cadeau krijgen is natuurlijk altijd leuk. Dit hoeft niet perse een USB-stick te zijn, maar kan ook een goede fles wijn zijn of een slagroomtaart met logo bijvoorbeeld. De ontvanger geniet hier dan van en koppelt het merk aan positieve gedachten.

 

Kortom, er zitten meer voordelen dan nadelen aan het geven van een relatiegeschenk. Ze hebben hun effectiviteit als marketingmiddel allang bewezen.

Benieuwd wat voor relatiegeschenk voor jou het beste werkt?

Bel 010 - 737 1339 of neem contact op