010 737 1339

info@heisa.nl

Het verschil tussen een missie en een visie

Een bedrijf zonder richting staat stil, en stilstaan is achteruitgang. Met een missie en visie geef je richting, inspireer je en onderscheid je. Het is een leidraad voor alle inspanningen binnen een organisatie. Wie je als bedrijf bent, de bestaansreden en toekomstvisie verwoord je in een missie en visie. Kort gezegd, gaat de missie over waar je bedrijf voor staat en de visie over waar je bedrijf voor gaat.

 

Wat is een missie?

Op de eerste plaats geeft een missie antwoord op fundamentele identiteitsvragen als ‘Wie zijn we?’, ‘Wat doen we?’ ‘Waarom?’ en ‘Op welke doelgroep richten we ons?’ Je identiteit en waarden in combinatie met passie en emotie. Vaak is een missie een overtuiging die een organisatie al jarenlang heeft opgebouwd en wordt ook wel de mission statement genoemd.

Pas op dat je in je missie niet alleen je taken of doel beschrijft. Het is namelijk meer dan dat. Een restaurant wil niet alleen goede gerechten maken met verse ingrediënten, nee, zij bezorgen gasten een ontspannen avond uit met heerlijk eten.

Hulpvragen bij het formuleren van een missie:

  • Waar staan we voor?
  • Welke normen en waarden hebben we?
  • Welke overtuigingen motiveren ons?
  • Wat is ons bestaansrecht?

Hieronder een voorbeeld van de missie van de Vegetariërsbond:

Onze missie is om consumenten en bedrijven te helpen bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten.

 

En een visie?

Waar een missie antwoord geeft op de vraag waar je voor staat, geeft een visie antwoord op de vraag ‘Hoe zien we onszelf in de wereld van morgen?’ Een missie staat dus vaak vast, terwijl een visie aan veranderingen onderhevig is.

Een visie heeft als doel:

  • Richting geven – alle neuzen dezelfde kant op
  • Inspireren
  • Onderscheiden

Een voorbeeld van de visie van McDonald’s:

Good Food Fast is het credo van McDonald’s. Kwaliteit op alle fronten staat daarbij centraal. Dit houdt in dat we iedere gast de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze willen bieden. Iedereen moet op elk gewenst moment, in een aangename restaurantomgeving, een lekkere keuze kunnen maken bij McDonald’s.

We realiseren dit onder meer door ons assortiment voortdurend uit te breiden met innovatieve producten van hoge kwaliteit. En door onze restaurants te voorzien van een eigentijdse uitstraling. Good Food Fast vormt de komende jaren de leidraad bij alles wat we doen.

Bij dit voorbeeld is goed te zien dat een visie met de tijd mee verandert. McDonald’s ging van ongezonde fast-food-gigant naar good food fast. Hiermee spelen zij in op de grote trend: consumenten willen bewuster en gezonder eten. Het uiterlijk van de restaurants ging op de schop, net als de verpakkingen en een gedeelte van de menukaart.

 

De verschillen?

De termen missie en visie worden vaak verward, maar zoals je hebt kunnen lezen zit er weldegelijk verschil in. De belangrijkste verschillen tussen een missie en visie:

Een missie is:

  • Tijdloos
  • Gefocust op wie je bent
  • Organisatiegericht, met een blik naar binnen
  • Geformuleerd met een blik op concurrenten

Een visie is:

  • Voor een bepaalde periode
  • Geformuleerd met een blik op de toekomst
  • Gefocust op wat je kunt betekenen
  • Marktgericht, met een blik naar buiten
  • Gericht op ‘Waar gaan we voor?’
  • Inspireert

Het opstellen van een missie en visie is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het geeft bedrijven richting en daarom is het verstandig om dit aan experts over te laten. Een foute sturing in een bedrijf kan namelijk rampzalige gevolgen hebben.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je missie of visie?

Bel 010 - 737 1339 of neem contact op