Website voor Matrans Marine Services
Ieder groeiend bedrijf krijgt er vroeg of laat mee te maken: het aantrekken van gemotiveerd en gekwalificeerd personeel. Maar hoe doe je dat als je je daar nog nooit echt in hebt verdiept? Matrans, het grootste sjorbedrijf van de Rotterdamse haven stoeide met deze vraag en zocht samen met ons naar de beste oplossing.
Hoe trek je de juiste medewerkers aan?
Om gekwalificeerde werknemers aan te trekken, moest de bezem door het online imago van Matrans. We moesten een aantrekkelijk, maar vooral eerlijk verhaal vertellen. Alleen een goede combinatie van beeld en tekst maakte dit mogelijk. De verouderde website van Matrans is daarom vanaf de basis opnieuw ontworpen en het grootste gedeelte van de teksten hebben wij geschreven. Hierbij lag de focus op storytelling; het vertellen van een verhaal.
Bekijk websiteVroeger was alles vrij simpel. Je opa werkte in de haven, je vader werkte in de haven en jij ging ook in de haven werken. Maar die tijden hebben we achter ons gelaten. Met de komst van het internet zijn er steeds meer mogelijkheden bijgekomen. Er wordt niet alleen maar geluisterd naar familie, vrienden of kennissen. Maar om een beeld te vormen kan je zelf ook kijken hoe het bedrijf zich online presenteert. En een positief online imago, die match met hoe medewerkers over je bedrijf praten, is wat je wilt bereiken als je de juiste mensen wilt aantrekken.
Als je vies bent van zwaar fysiek werk, dan is werken bij Matrans waarschijnlijk niets voor jou. Daarnaast ben je ook overgeleverd aan de weersomstandigheden. Dit kan flink in je nadeel uitpakken als je nachtdienst hebt en het sneeuwt. Maar het kan ook juist iets moois zijn als je op het grootste schip van de wereld de zon op ziet komen. Dit werk is niet voor de ‘faint hearted’ en schept juist daarom een band. Je doet het met z’n allen. De handen uit de mouwen in de Rotterdamse haven. Dat was de koers die we moesten vasthouden.
Om de doelgroep beter te begrijpen en geen valse verwachtingen te scheppen, zijn we een dag bij Matrans aanwezig geweest. We hebben live kunnen zien wat het werk inhoudt en hebben zelf ervaren hoe zwaar de materialen zijn waarmee er gewerkt wordt. Zo konden we een eerlijk verhaal maken. Daar zit niet alleen de doelgroep op te wachten, maar Matrans ook. Matrans wilde namelijk zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan mensen die kort nadat ze in dienst komen alweer uitvallen.